

Okręt SCHARNHORST został zbudowany w stoczni Wilhelmshaven. Początkowo projektowany jako ciężki krążownik, następnie pancernik mający dorównywać francuskim okrętom typu Dunkerque. Zwodowany został w dniu 3 października 1936 roku. Imię "Scharnhorst" nadała okrętowi wdowa po dowódcy poprzedniego "Scharnhorsta". Wszedł do służby 7 stycznia 1939r. Po ćwiczeniach na Bałtyku skierowano go do stoczni w celu dokonania poprawek konstrukcyjnych. Przez lipiec i sierpień zmieniono m.in. kształt dziobu. Scharnhorst i bliźniaczy Gneisenau były pierwszymi okrętami Kriegsmarine, których budowa nie była skrępowana ograniczeniami Traktatu wersalskiego. Chociaż opancerzenie dorównywało pancernikom tego okresu i tak był klasyfikowany przez Niemców, Brytyjczycy zaliczali go do krążowników liniowych, co czasami jest powtarzane w literaturze. Powodem tego było stosunkowo słabe jak na pancernik uzbrojenie. Przeznaczone pierwotnie dla Scharnhorsta działa znalazły się ostatecznie na pokładzie pancernika Bismarck.
Więcej na stronie producenta: